טיפולים משלימים לתסמונת מעי רגיז (IBS) – מה עובד ואיך בוחרים

במאמרים הקודמים סקרנו מה זה מעי רגיז/רגיש ואת מגוון הטיפולים הקיימים. מאמר זה הינו חלק מסדרה זו ומציג בהרחבה את הטיפולים המשלימים בתסמונת.

מטופלים רבים מעידים כי המעי הרגיז התפרץ לראשונה בתקופה בה חוו חרדה או סטרס משמעותיים ושהנ"ל גורמים להחרפת התסמינים. שלא במפתיע, עדויות אלו מגובות במחקרים, המצביעים על קשר הדוק ודו כיווני בין מעי רגיז לסטרס, חרדה ובמידה מסוימת גם לדיכאון (1) (2): מעי רגיז מעורר סטרס וחרדות וההפך – חרדה וסטרס מחריפים תסמיני מעי רגיז.

Kelly Bove Photography

הקשור האדוק בין מעי רגיז לסטרס וחרדה הוליד מחקרים רבים, אשר ביקשו לבדוק את יעילותם של טיפולים משלימים בהתמודדות עם התסמונת. מחקרים אלו ציירו תמונה חד משמעית – טיפולים משלימים עשויים להיות יעילים מאוד בשיפור איכות החיים והפחתת התסמינים. במחקר אחד (3) תועדה השפעה כה משמעותית, אשר השתוותה אף לזו של דיאטת FODMAPs.

הטיפולים הבאים הדגימו את היעילות הרבה ביותר, באופן עקבי, בכמה וכמה מחקרים:

(CBT (cognitive-behavioral therapy – טיפול קוגניטיבי-התנהגותי

טיפול הנחקר רבות בהקשר של מעי רגיז/רגיש ונמצא כאפקטיבי בהרגעת התסמינים ושיפור איכות החיים (4) (5) (6). בטיפול מאתרים את המחשבות ודפוסי הפעולה ה"מכשילים" ועובדים על החלפתם במחשבות ופעולות מקדמות. שיטה זו קצרה יותר מטיפול פסיכולוגי מסורתי, מתמקדת יותר במישור המעשי ופחות באירועי ילדות וניתוח של "איך הם גרמו לך להרגיש". השיטה משמשת רבות לטיפול במקרי חרדה ועל כן אין זה מפתיע כי היא מועילה גם לטיפול במעי רגיז. קחו בחשבון כי על מנת לקצור את פירותיה של שיטה זו, יש לתרגל גם בבית.

היפנו-תרפיה

טיפול נוסף המעורר עניין בקרב חוקרי מעי רגיז ונמצא כתורם להקלה בתסמינים ולשיפור איכות חייהם של הסובלים מהתסמונת (7) (8) (9). אחד המחקרים אף מצא שהשפעתה זהה בעוצמתה לזו של דיאטת FODMAPs. הטיפול נמצא כאפקטיבי עבור אחוז גבוה של מטופלים ויתרונו הוא שאינו דורש תרגול רב, בניגוד ל- CBT. חסרונו העיקרי הוא בדרך כלל מחירו הגבוה (ניתן לעשותו גם דרך קופות החולים או לבדוק השתתפות ביטוחים פרטיים) והעובדה שלא כל אדם ניתן להיפנוט. עם זאת, חישבו על כמות הכסף, הזמן, ימי עבודה, ימי מחלה ועגמת הנפש שבזבזתם עד היום על טיפולים שלא כל כך עזרו. מדובר בטיפול בעל אחוזי הצלחה גבוהים (סביב שני שליש מהמטופלים יחוו שיפור) ועל כן ייתכן מאוד ששווה את ההשקעה.

פתרון דל תקציב אשר ניתן לנסות הוא היפנוזה עצמית – קונים מאיש מקצוע הקלטה ייעודית למעי רגיז ומבצעים עצמאית בבית. מחקר שנעשה על ילדים ובני נוער (10) מצא שבטווח הארוך (חצי שנה – שנה מסיום הטיפול) היא עשויה להיות אפקטיבית כמעט כמו היפנוזה רגילה. עם זאת, יש לזכור כי מדובר במחקר בודד, בו לא נבדקו מבוגרים, ועל כן יעילותו עדיין מוטלת בספק. כמו כן, תוצאותיה של ההיפנוזה העצמית באו לידיי ביטוי רק לאחר מספר חודשים, בעוד היפנוזה על ידי איש מקצוע השפיעה מיד בתום הטיפולים. מצד שני אין פה הרבה מה להפסיד – מקרה הכי גרוע זה יעזור 🙂

דיקור
Image by Nina Garman from Pixabay

מחקרים מצביעים על יעילותו לטיפול בתסמיני מעי רגיז (11) (12), אך מנגנון פעולתו אינו ברור ונותר חמקמק. רוב המחקרים מצביעים על היאדר השפעה פיזיולוגית ממשית ומייחסים את יתרונותיו לאפקט פלסבו חזק – המטופל מאמין מאוד ביעילות הטיפול והאמונה החזקה יוצרת אפקט ריפוי (כוחו של המוח!). מצד שני, קיימים מחקרים המראים כי עשויות להיות לדיקור השפעות פיזיולוגיות ישירות (13) (14). יש לזכור כי קיימים הבדלים משמעותיים בין מטפלים שונים וכן קיימות אסכולות דיקור שונות, אשר לא כולן נבדקו לעומק. שורה תחתונה – בעוד שהסיבות לאפקטיביות שלו לוטות בערפל, במקרים רבים נמצא שדיקור מסייע משמעותית להקלת התסמינים ולשיפר איכות החיים – זה מה שחשוב.

פעילות גופנית

אין צורך להכביר במילים, אני בטוח שכולם כבר יודעים כמה היא חשובה לאורח חיים בריא. בכל זאת, חשוב להדגיש כי במקרה של מעי רגיז היא תורמת כפליים: פעילות גופנית משפרת את תנועתיות המעי וגם מסייעת בהפחתת לחצים, מה שאומר שהיא תורמת למעי הרגיש שלך הן מהכיוון הפיזיולוגי והן מהפסיכולוגי. פעילויות מומלצות יכולות להיות: ריצה קלה, שחייה, הליכה יוגה ועוד. בחרו פעילות שתאהבו, פעילות שאחריה תרגישו רעננים, כזו שתוכלו להתמיד בה ושתגרום לכם להרגיש טוב – גם בכלליות וגם עם המעי.

על סטרס, חרדה ומעי רגיז – סיכום

הטיפולים והפעילויות שסקרתי במאמר זה הם הנחקרים ביותר לטיפול בתסמונת המעי הרגיז. עם זאת, לא מן הנמנע כי קיימים סוגי טיפול נוספים אשר יסייעו לך לחיות חיים מלאים ובריאים יותר. למעשה, כל טיפול שיעזור להרגעת הסטרס והחרדה וייתן לך כלים להתמודד עם סיטואציות מלחיצות, כנראה יתרום לאין שיעור. אל תחששו לנסות ולהתנסות בדברים חדשים – מצאו את הטיפול/פעילויות והנוסחה שיתאימו לכם.

כמה טיפים לסיום – איך בוחרים את הטיפול המתאים עבורי
  1. להתחבר לסגנון הטיפול – מכיוון שקיים פן פסיכולוגי משמעותי במעי רגיז, כדאי לבחור בשיטה שהתחברת לפילוסופיה העומדת מאחוריה. עצם האמונה שלך שהטיפול עובד, חשובה מאוד כשלעצמה להצלחת התהליך, לדוגמה: עבור מטופל שמתחבר לרפואת המזרח, הייתי ממליץ דיקור ויוגה; עבור מטופל המתחבר יותר לשיטות ישירות ולאימון, הייתי ממליץ ללכת ל- CBT או NLP ופעילות כמו שחייה. הטיפול הראשוני צריך להיות כזה שיתאים לאופי שלך וייתן כלים מעשיים להתמודדות עם סטרס וחרדה.
  2. בחרו מטפל המתמחה במעי רגיז או לכל הפחות בטיפול במערכת העיכול. הרקע, הניסיון ומומחיותו של המטפל חשובים לא פחות משיטת הטיפול. חפשו המלצות מאנשים בעלי רקע רפואי הדומה לשלכם.
  3. טיפולים כמו פסיכולוגיה קונבנציונלית גם יכולים לעבוד, רק זכרו שלדבר על איך שהמורה לא האמינה בך כשהיית ביסודי, פחות יקדם הקלה בתסמינים ;-). בחרו טיפול שיתמקד דבר ראשון בסטרס ובחרדה כי אלו מקושרים הכי חזק לתסמיני מעי רגיז.
  4. פעילות גופנית – לפני שנתחיל לדבר על ספורט, ראשית התחילו להזיז את הגוף. פעילות גופנית פירושה להפעיל את הגוף – לכו, תטיילו, תעלו במדרגות, תסתובבו – חצי שעה/שעה ביום במצטבר יעשו לכם טוב. במידה שאינכם מצליחים להגיע למינון זה, תעשו את הטוב ביותר שלכם, זה לא 1 או 0 וקצת עדיף על כלום.
  5. ספורט – לא לקרוע את הגוף. כמו כן, שלבו רכיב אירובי בפעילות, כלומר לא רק משקולות וכוח אלא גם הליכה, ריצה, שחייה וכו. הכי חשוב שתאהבו ותתמידו. נסו להגיע למינימום 3 פעמים בשבוע.

כפי שציינתי בעבר, הטיפול במעי רגיז מורכב מרובד נפשי ופיזי ויש לטפל בשניהם. לקריאה על טיפולים נוספים בתסמונת המעי הרגיז, כולל טיפול תזונתי וכן תוספים ותרופות, לחצו כאן.

בהצלחה.

אם החלטת שהגיע הזמן לשינוי, צור/צרי קשר. אשמח להתאים לך תוכנית טיפול אישית וללוות אותך בתהליך.
ניתן להשאיר פרטים ואחזור בהקדם, או להתקשר אלי לטלפון: 054-2292762

2 Comments

  1. איריס

    מודה לך על שיתוף המאמר הכי מקיף שקראתי על ibs.עשה לי סדר בנושא ושמחתי לקרוא על כך הטיפולים שיכולים להקל.
    באיזה אזור הארץ אתה נמצא?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *