טיפול במערכת העיכול ושיקומה
 
מעי רגיז וחרדה: טיפולים אלטרנטיביים ומשלימים שהוכחו מדעית

מעי רגיז וחרדה: טיפולים אלטרנטיביים ומשלימים שהוכחו מדעית

Last Updated on 16/01/24 by עומרי אריאל

מעי רגיז וחרדה

מטופלים רבים מעידים כי המעי הרגיז התפרץ לראשונה בתקופה בה חוו חרדה או סטרס משמעותיים ושהנ"ל גורמים להחרפת התסמינים. שלא במפתיע, עדויות אלו מגובות במחקרים, המצביעים על קשר הדוק בין מעי רגיז וחרדה. קשר זה הוא די כיווני, כלומר חרדה וסטרס כרוניים (שנמשכים זמן רב) עשויים להיות טריגר להתפתחות התסמונת, אך גם במקרים בהם התפתחו בעיות עיכול מסיבות אחרות, המצב עשוי לגרום אצל המטופלים להופעת סטרס וחרדה שלא היו קודם (1) (2).

העובדה שקשר זה הוא דו כיווני אינה מפתיעה, שכן קיים חיבור עצבי משמעותי מאוד בין המעי למוח, והתקשורת בין שתי המערכות הנ"ל היא דו כיוונית: המוח שולח מסרים למעי, והמעי שולח מסרים למוח. 

קשר הדוק, בין מעי רגיז, חרדה וסטרס, הוליד מחקרים רבים אשר ביקשו לבדוק את יעילותם של טיפולים משלימים בהתמודדות עם התסמונת. מחקרים אלו ציירו תמונה חד משמעית – טיפולים משלימים עשויים להיות יעילים מאוד בשיפור איכות החיים והפחתת התסמינים. לפעמים הם כה יעילים, עד כדי כך שבמחקר אחד (3) תועדה השפעה כה משמעותית, אשר השתוותה אף לזו של דיאטת FODMAPs.

מילה אחרונה לפני שנצלול לטיפולים: חשוב להבהיר שלא כל מקרה של מעי רגיז מקורו בחרדה. קיימות סיבות רבות להתפתחות התסמונת, את חלקן מניתי במאמר על מעי רגיז, וקיימות עוד רבות נוספות.על כן, חשוב לבחון כל מקרה לגופו, לבצע תשאול מעמיק ולוודא שנעשו כל הבדיקות הנדרשות – רק כך ניתן להבין את מקור הבעיה ולהתאים לה את הטיפול הנכון. עם זאת, כפי שהזכרתי בפסקה הראשונה, סטרס וחרדה עשויים להתפתח אצל הסובלים ממעי רגיז, ואם את/ה מרגיש/ה שהם משמעותיים בחייך, ייתכן שטיפול אלטרנטיבי למעי רגיז יכול לסייע לשפר את איכות חייך ולהיות חלק ממאמצי ההחלמה.

הטיפולים הבאים הדגימו את היעילות הרבה ביותר, באופן עקבי, בכמה וכמה מחקרים:

טיפולים אלטרנטיביים למעי רגיז

(CBT (cognitive-behavioral therapy – טיפול קוגניטיבי-התנהגותי

CBT למעי רגיז הוא טיפול שנחקר רבות בהקשר לתסמונת ונמצא כאפקטיבי בהרגעת התסמינים ושיפור איכות החיים (4) (5) (6). בטיפול מאתרים את המחשבות ודפוסי הפעולה ה"מכשילים" ועובדים על החלפתם במחשבות ופעולות מקדמות. שיטה זו קצרה יותר מטיפול פסיכולוגי מסורתי ולרוב מתורגלת לאורך 10-12 מפגשים. היא מתמקדת יותר במישור המעשי ופחות באירועי ילדות וניתוח של "איך הם גרמו לך להרגיש". שיטה זו משמשת רבות לטיפול במקרי חרדה, ועל כן אין זה מפתיע כי היא מועילה גם לטיפול  במקרים מסוימים של מעי רגיז. קחו בחשבון כי על מנת לקצור את פירותיה של שיטה זו, יש לתרגל גם בבית. כמו כן, מכיוון שהיא מתמקדת בדפוסי חשיבה של ה"כאן ועכשיו", היא פחות תתאים אם מקור הבעיה הוא חוויה טראומטית שיש לעבד.

היפנו-תרפיה

תמונה של שעון זז מצד לצד כמו היפנוזה בסרטיםטיפול נוסף המעורר עניין בקרב חוקרי מעי רגיז ונמצא כתורם להקלה בתסמינים ולשיפור איכות חייהם של הסובלים מהתסמונת (7) (8) (9). אחד המחקרים אף מצא שהשפעת היפנו-תרפיה למעי רגיז זהה בעוצמתה לזו של דיאטת FODMAPs. הטיפול נמצא כאפקטיבי עבור אחוז גבוה של מטופלים ויתרונו הוא שאינו דורש תרגול רב, בניגוד ל- CBT. חסרונו העיקרי הוא בדרך כלל מחירו הגבוה (ניתן לעשותו גם דרך קופות החולים או לבדוק השתתפות ביטוחים פרטיים) והעובדה שלא כל אדם ניתן להפנוט. עם זאת, חישבו על כמות הכסף, הזמן, ימי עבודה, ימי מחלה ועגמת הנפש שבזבזתם עד היום על טיפולים שלא כל כך עזרו. מדובר בטיפול בעל אחוזי הצלחה גבוהים (סביב שני שליש מהמטופלים יחוו שיפור) ועל כן ייתכן ששווה להשקיע בו.

נ.ב

לא מדובר על היפנוזה כמו בסרטים, במסגרתה אין לך שליטה על המתרחש, אלא על מצב בו המוח פתוח יותר לקבל דברים, בו השליטה עדיין בידך.

פתרון דל תקציב אשר ניתן לנסות הוא היפנוזה עצמית – קיימת אפליקציה (בתשלום) בשם Nerva שעושה בדיוק את זה בתהליך של 6 שבועות, המיועד לסובלים ממעי רגיז, וכך גם ניתן לתרגל בנוחות ביתך. פתרון נוסף הוא לקנות מאיש מקצוע הקלטה ייעודית למעי רגיז, אך אם אין לך בעיה עם אנגלית אני ממליץ בחום על האפליקציה. מחקר שנעשה על ילדים ובני נוער (10) מצא שבטווח הארוך (חצי שנה – שנה מסיום הטיפול) היפנו-תרפיה עצמית עשויה להיות אפקטיבית כמעט כמו היפנוזה רגילה. עם זאת, יש לזכור כי מדובר במחקר בודד, בו לא נבדקו מבוגרים, ועל כן יעילותו עדיין לא ברורה לחלוטין. כמו כן, תוצאותיה של ההיפנוזה העצמית באו לידיי ביטוי רק לאחר מספר חודשים, בעוד שהיפנוזה על ידי איש מקצוע השפיעה מיד בתום הטיפולים. מצד שני אין פה הרבה מה להפסיד – מקרה הכי גרוע זה יעזור 🙂

קישורים להורדת האפליקציה עבור עבור המעוניינים/ות:

קישור הורדה לאפל

קישור הורדה לאנדרואיד

דיקור סיני למעי רגיז

תמונה של אישה עוברת דיקור סיני למעי רגיזהקשר בין מעי רגיז ודיקור סיני נחקר לא פעם, ומספר מחקרים מצביעים על יעילות הטיפול בהקלה על התסמינים (11) (12), אך מנגנון פעולתו אינו ברור ונותר חמקמק. מחקרים כן הראו שלדיקור השפעות פיזיולוגיות כלשהן  (13) (14), אך לא ברור אם הן מספיקות על מנת לייצר אפקט פיזיולוגי ממשי, שכן בדקו את השפעת הדיקור סיני מול פלסבו (מטופלים שחשבו שקיבלו דיקור אך המחט לא באמת חדרה), לא מצאו אפקט ניכר לדיקור (15).

המשמעות היא שאיננו יודעים להגיד בוודאות שלמחט עצמה יש אפקט פיזיולוגי משמעותי. מה שאנחנו כן יודעים זה שלכל החוויה של דיקור סיני יש השפעה על מעי רגיז בלא מעט מקרים, וזה מה שחשוב. בין אם זה אפקט פלסבו, או בין או זו הנינוחות, הרוגע ואווירת השלווה שמתלווה לטיפול, זה לא משנה – העיקר שתרגיש/י טוב. הדבר נכון גם לגבי טיפולים נוספים בסגנון, למשל מוקסה (16)

המסקנה – אם את/ה מרגיש/ה חיבור לטיפולים מסוג זה, שווה לנסות. הם כנראה לא ירפאו אותך, אבל כן ניתן לחוות הקלה באמצעותם.

פעילות גופנית

אין צורך להכביר במילים, אני בטוח שכולם כבר יודעים כמה היא חשובה לאורח חיים בריא. בכל זאת, חשוב להדגיש כי במקרה של מעי רגיז היא תורמת כפליים: פעילות גופנית משפרת את תנועתיות המעי וגם מסייעת בהפחתת לחצים, מה שאומר שהיא תורמת למעי הרגיש שלך הן מהכיוון הפיזיולוגי והן מהפסיכולוגי. פעילויות מומלצות יכולות להיות: ריצה קלה, שחייה, הליכה יוגה ועוד. בחרו פעילות שתאהבו, פעילות שאחריה תרגישו רעננים, כזו שתוכלו להתמיד בה ושתגרום לכם להרגיש טוב – גם בכלליות וגם עם המעי.

על סטרס, חרדה ומעי רגיז – סיכום

הטיפולים והפעילויות שסקרתי במאמר זה הם הנחקרים ביותר לטיפול בתסמונת המעי הרגיז. עם זאת, לא מן הנמנע כי קיימים סוגי טיפול נוספים אשר יסייעו לך לחיות חיים מלאים ובריאים יותר. למעשה, כל טיפול שיעזור להרגעת הסטרס והחרדה וייתן לך כלים להתמודד עם סיטואציות מלחיצות, כנראה יתרום לאין שיעור. אל תחששו לנסות ולהתנסות בדברים חדשים – מצאו את הטיפול/פעילויות והנוסחה שיתאימו לכם. עם זאת, שימו לב שלא כל מעי רגיז מקורו מחרדה, אז הקפידו לגשת לטיפול מסודר על מנת לאבחן כראוי את מקור הבעיה.

כמה טיפים לסיום – איך בוחרים את הטיפול המתאים עבורי
  1. להתחבר לסגנון הטיפול – כדאי לבחור בשיטה שהתחברת לפילוסופיה העומדת מאחוריה. עצם האמונה שלך שהטיפול עובד, חשובה מאוד כשלעצמה להצלחת התהליך, לדוגמה: עבור מטופל שמתחבר לרפואת המזרח, הייתי ממליץ דיקור ויוגה; עבור מטופל המתחבר יותר לשיטות ישירות ולאימון, הייתי ממליץ ללכת ל- CBT או NLP ופעילות כמו שחייה. הטיפול הראשוני צריך להיות כזה שיתאים לאופי שלך וייתן כלים מעשיים להתמודדות עם סטרס וחרדה.
  2. בחרו מטפל המתמחה במעי רגיז, או לכל הפחות בטיפול במערכת העיכול. הרקע, הניסיון ומומחיותו של המטפל חשובים לא פחות משיטת הטיפול. חפשו המלצות מאנשים בעלי רקע רפואי הדומה לשלכם. ניתן לבקש המלצות מאנשים אחרים הסובלים מבעיות עיכול בקבוצת הפייסבוק של "קל לעיכול".
  3. טיפולים כמו פסיכולוגיה קונבנציונלית גם יכולים לעבוד, רק זכרו שלדבר על איך שהמורה לא האמינה בך כשהיית ביסודי, פחות יקדם הקלה בתסמינים ;-). בחרו טיפול שיתמקד דבר ראשון בסטרס ובחרדה כי אלו מקושרים הכי חזק לתסמיני מעי רגיז. כמובן שאם בבסיס התסמונת עומדת טראומה כלשהי, כן רצוי טיפול עמוק יותר.
  4. פעילות גופנית – לפני שנתחיל לדבר על ספורט, ראשית התחילו להזיז את הגוף. פעילות גופנית פירושה להפעיל את הגוף – לכו, תטיילו, תעלו במדרגות, תסתובבו – חצי שעה/שעה ביום במצטבר – זה יעשה לכם/ן טוב. במידה שאינכם מצליחים להגיע למינון זה, תעשו את הטוב ביותר שלכם, זה לא 1 או 0 וקצת עדיף על כלום.
  5. ספורט – לא לקרוע את הגוף. כמו כן, שלבו רכיב אירובי בפעילות, כלומר לא רק משקולות וכוח, אלא גם הליכה, ריצה, שחייה וכו. הכי חשוב שתאהבו ותתמידו. נסו להגיע למינימום 3 פעמים בשבוע.

אם החלטת שהגיע הזמן לשינוי, צור/צרי קשר. צוות הקליניקה ואני נשמח להתאים לך תוכנית טיפול אישית וללוות אותך בתהליך. 
ניתן להשאיר פרטים ממש כאן למטה ונחזור אליך בהקדם.

2 Comments

  1. איריס

    מודה לך על שיתוף המאמר הכי מקיף שקראתי על ibs.עשה לי סדר בנושא ושמחתי לקרוא על כך הטיפולים שיכולים להקל.
    באיזה אזור הארץ אתה נמצא?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *