דיאטת FODMAPs: שלב 3 – התאמה אישית

ראשית כל, מזל טוב!!!

אם הגעת לשלב הזה, סימן שעברת דרך ארוכה ולא פשוטה, עמדת באתגרים רבים ועשית עבודה רבה על עצמך, כל הכבוד! לא כל אדם משקיע בעצמו כפי שעשית וזה אינו מובן מאליו, שאפו!

במאמר הראשון בסדרה הבנו מה הם FODMAPs ואיך הם עשוים להוביל לבעיות במערכת העיכול. בנוסף, סקרתי את הרציונל של כל שלבי הדיאטה והתמקדתי באופן ביצוע השלב הראשון והכלים המסייעים לכך (אפליקציה, טבלאות ודגשים חשובים).

לאחר מכן, במידה שהבחנת כי השלב הראשון מועיל לך והתסמינים משתפרים, הבנו לעומק איך לבצע את השלב השני ולבדוק את מידת הרגישות שלך לכל קבוצת FODMAPs בנפרד. כעת, מכשסיימת את שלב 2 – אתגר החזרת המזונות (Reintroduction) – יש בידך מידע רב והגיע הזמן לעבד אותו ולהבין בדיוק אלו מאכלים ניתן לאכול בבטחה ומאלו מאכלים כדאי להמשיך להימנע, או לכל הפחות להיזהר בכמויות – זו מטרתו של השלב השלישי.

שלב 3 – התאמה אישית (Personalisation) – הוא למעשה השלב הסופי בדיאטה, המאגד בתוכו את כל העבודה הקשה וההתמדה שהפגנת במשך החודשים האחרונים, וכעת הגיע הזמן לצלול לעומקו.

שלב 3 (ואחרון) – התאמה אישית (Personalisation)

המטרה: ביצוע אינטגרציה של כל המידע שהצטבר בשלב השני ולהבין בדיוק רב יותר אלו מאכלים ניתן להשיב לתזונה, באיזו כמות ואלו כדאי להשאיר בחוץ לעת עתה.

משך הזמן: שעה/שעתיים – עד שיתחשק לך 🙂 – מכיוון שגופנו דינמי, תמיד חשוב להקשיב לו ולבצע התאמות קלות כשצריך לאורך תקופות שונות בחיים

שלב זה גם הוא מבוצע באמצעות האפליקציה של מונאש:

  1. במסך הראשי יש לבחור ב- Food Guide
  2. בפינה הימנית עליונה במסך שנפתח, יש ללחוץ על הציור של שלושת הקווים עם העיגול הקטן על כל אחד.
  3. ללחוץ על Enable Filtering
  4. עבור כל אחת מקבוצות הפודמאפס יש לסמן את מידת התסמינים שהיא גורמת, כאשר סמיילי מחייך פירושו שקבוצה זו עוברת טוב ואינה מעוררת תסמינים (או ממש בקושי), סמיילי עצוב משמעותו שהקבוצה גורמת להרבה תסמינים ובאמצע המשמעות היא "חצי כוח", כלומר תסמינים רק מכמות מסוימת (ביינונית ומעלה) ו/או תסמינים נסבלים.

לאחר כיוון הפילטרים ניתן לחזור למדריך המזונות ולדפדף בקטגוריות השונות. ניתן לראות שכל הצבעים השתנו, בהתאם לפילטרים שכיוונת, וכי כעת המאכלים מחולקים רק לירוק ואדום. האפליקציה מבצעת עבורך אינטגרציה של כל המידע ובאמצעות הפילטרים יכולה לקבוע גם לגבי מזונות המכילים מספר קבוצות פודמאפס האם ניתן לנסות לשלבם בתזונה.

זהו, כל שנותר לך עכשיו לעשות הוא לעבור שוב על כל הקטגוריות באפליקציה, לבחון את הכמויות והמאכלים החדשים שנפתחו בפניך ולחזור לשגרת החיים. קצר ותכליתי.

דגשים לשלב השלישי
  1. את הפילטרים מכוונים על פי המידע שמילאת ביומן בשלב השני – תיעוד המידע הוא שלב חשוב כי בלעדיו כיוון הפילטרים לא יהיה מדויק עבורך.
  2. האפליקציה לא יכולה לדעת בדיוק של 100% איזה שילובים יהיו טובים עבורך, לשם כך ביצעת בשלב השני גם אתגרים של שילובי פודמאפס נפוצים כך שעדיין חשוב להקשיב לגוף. חלק מהדברים אותם אני עושה בקליניקה זה לעבור עם מטופלים על טבלאות מיוחדות שיצרתי של שילובי פודמאפס ולדייק ביחד אתם איזה מאכלים ניתן לשלב בתפריט.
  3. מערכת העיכול היא דבר דינאמי – חיידקי המעי וגורמים נוספים עשויים להשתנות מעת לעת. על כן, כל 3-6 חודשים כדאי לאתגר שוב קבוצות פודמאפס להן גילית רגישות בעבר ולבדוק האם ניתן לשלבם בתזונה. במידה שחל שינוי, יש כמובן לעדכן את הפילטרים באפליקציה בהתאם.
  4. מכיוון שלסטרס עשויה להיות השפעה עצומה על מערכת העיכול, ייתכן שבזמנים רגועים תהיה באפשרותך לאכול כמויות יותר גדולות מקבוצות מסוימות ובזמנים רוויי סטרס, פחות. חשוב לשמור על גמישות ולהתאים את התזונה לאורח החיים – בשלב זה כבר הרבה יותר ברור לך עם איזה מאכלים יש להיזהר יותר ועם איזה פחות.
  5. בעמוד בו כיוונת את הפילטרים, קיימת כותרת נוספת – Filter by country. אוניברסיטת מונאש בודקת מוצרים ומותגים רבים במדינות שונות (לא בישראל לצערי) ומאפשרת סינון המידע באפליקציה לפי מדינה. בהגיעך למדינה אחרת, ניתן להפעיל אפשרות זו ולבדוק האם המדינה נכללת ברשימת המדינות שנפתחה בתפריט זה. במידה שהמדינה מופיעה ניתן לבחור בה והאפליקציה תציד מותגים שונים מאותה המדינה ותסנן את המדינות האחרות. היכולת לקנות מאכלים מוכנים ונשנושים תקל עליך מאוד בשמירה על תזונה מאוזנת גם בחו"ל
סיכום

דיאטת פודמאפס היא פרוטוקול תזונה מורכב, המכיל הגבלות רבות – בעיקר בשלביו הראשונים, אך עשוי גם להיות מתגמל מאוד. בסוף התהליך אתם מומחים לגופכם – תדעו באופן הרבה יותר מדויק מה נכון לכם לאכול, מה לא ותהיה לכם הרבה יותר וודאות ושליטה בכל הנוגע לתסמינים.

בשל מורכבות התהליך, אל תתביישו לבקש עזרה מחברים, משפחה ואף לפנות לאיש/אשת מקצוע שיסייעו לכם/ן לעבור את התהליך באופן הטוב ביותר. ניתן לבצע התאמות ושינויים רבים בשלבים הנ"ל על מנת להתאימם לאורח חייכם, חומרת התסמינים ועוד.

זכרו כי תסמונת המעי הרגיז כוללת רבדים רבים ואם שינוי התזונה לא שיפר את מצבכם באופן משמעותי, יש לבחון גם רבדים נוספים, כגון טיפולים משלימים, שימוש בתוספים ועוד, עליהם אכתוב במאמרים הבאים. כמו כן, אם ברצונך להבין טוב יותר את תסמונת המעי הרגיז, לחצ/י כאן לקריאת מאמר המפרט על הרקע והטיפולים הנפוצים ביותר.

מאחל לך שפע בריאות והצלחה בתהליך.

אם החלטת שהגיע הזמן לשינוי, צור/צרי קשר. אשמח להתאים לך תוכנית טיפול אישית וללוות אותך בתהליך. ניתן להשאיר פרטים ואחזור בהקדם, או להתקשר אלי לטלפון: 054-2292762

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *